Rabu, 30 Disember 2009

Jawatan antara beban dan tanggungjawab..

Bila akhir tahun bermacam pertubuhan membuat mesyuarat jawatankuasa...yang memegang jawatan 2008/09 berundur yang baru mengambil alih.

Bagi saya memegang jawatan bukanlah diimpikan.jauh disudut hati.lebih senang menabur khidmat di belakang tabir. Namun demikian saya dari dahulu sampai sekarang saya sering mendapat jawatan sebagai ketua. Puas menolak tapi itu yang saya dapat. Bukan saya tidak mahu tetapi bimbang dan takut saya tidak mampu memenuhi harapan orang.

Ketika di Politeknik saya menjadi Pengerusi Kelab Kursus Sijil Penyimpanan Kira. Di universiti saya menjadi Pengerusi Kelab Bahasa Melayu dan Kelab Pemasaran. Pulang ke kampung terus di lantik menjadi Ketua Belia 4B Ayer Panas. Itu semua sejarah...

Tahun 2010 akan datang agak mencabar bagi saya...

Belia...saya telah meletakkan jawatan sebagai ketua belia setelah hampir 6 tahun memegangnya. Saya kini masih memegang jawatan sebagai pengerusi tetap. Apa yang membanggakan saya bila Belia kami dicalonkan Anugerah Perdana Pertubuhan Belia Peringkat Daerah Jasin. Saya telah mengambil tanggungjawab menyiapkan power point untuk penilaian ahli panel. Walaupun sibuk dengan tugasan yang mencabar di sekolah... saya akan curi-curi masa untuk membantu menyiapkan power point tersebut..

AJK persatuan penduduk Taman Bemban Baru... saya sedia sebab dapat mengeratkan hubungan dengan penduduk taman. Seperti semua sedia makhlum penduduk di kebanyakan taman... adalah sendiri-sendiri. Sebagai orang baru di taman tempat tinggal saya.saya bersedia untuk itu..

Apa yang menjadi membuatkan saya terkejut.. saya telah dipilih menjadi Pengerusi Kelab Guru sekolah... memang saya terkejut..saya sedar tanggungjawab yang bakal dipikul... Sebagai guru yang baru masuk tahun ke 4 mengajar..pemilihan ini memang tidak diduga. Kalau dilihat ramai guru-guru yang lebih layak berbanding saya..Gemuruh juga bila mendapat jawatan ini..Sukar juga melelapkan mata..Saya termenung panjang....Mungkin telah tersurat sejak azali lagi.. saya yang terpilih untuk memegang jawatan ini.. walaupun rasa terbeban.. saya terpaksa terima..Saya mula berfikir jika guru-guru memilih saya...pasti ada yang mereka lihat pada saya.. Bulatkan sahaja tekad... pasti saya mampu melakukannya... Saya cuma berserah sepenuhnya kepada Allah swt. Saya akan menghadapi apa jua yang mendatang. Saya cuba mencari positfnya saya dipilih.. Melatih saya menjadi guru yang disenangi, berani mengeluarkan idea, memperbaiki mutu pengucapan umum... tidak mengapalah biar saya belajar sedaya mungkin.. Jika saya dikritik saya akan terima. Sebagai guru yang baru dahagakan pengalaman saya harus menerimanya dengan hati yang terbuka.

Saya pasti boleh... tukar minda dari beban kepada tanggungjawab...

Hanya Allah yang memudahkannya... dan mudah-mudahan dijauhkan aib... amin.......

Kepada guru-guru yang membaca bolehlah memberi panduan...

1 ulasan: