Khamis, 24 Disember 2009

Guru Agama....

Berita perpindahan ustaz di sekolah saya amat memeranjatkan...Bukan terkejut kerana perpindahan tersebut kerana lumrah menjadi pendidik berpindah ke sana dan ke sini, tetapi di sekolah saya cuma ada seorang sahaja ustaz. Bila seorang ustaz ini berpindah tiadalah ustaz di sekolah saya. Cuma yang ada 4 orang guru Agama dan 2 orang guru J-QAF, semuanya guru perempuan. Sehingga tadi (24.Disember) ketika saya bertugas tiada lagi penganti ustaz tersebut. Guru di sekolah saya yang bertukar seramai 2 orang seorang ustaz dan seorang guru Pend.Khas. Guru baru pula datangnya dari major PJK dan PSV.

Agak pelik bunyinya sekolah di kawasan majoritinya beragama Islam iaitu hampir 600 orang murid tiada pula ustaz. Saya amat berharap sekurang-kurangnya seorang ustaz dapat ditempatkan di sekolah saya. Banyak aktiviti yang berbentuk keagamaan memerlukan kepakaran seorang ustaz. Bukankah mata pelajaran Agama Islam dan JQAF itu penting di sekolah? Jadi ketiadaan seorang ustaz di sekolah perlu diambil berat. Saya yakin di sekolah SJKC/T yang cukup kuotanya akan ada guru agama. Tetapi di sekolah yang hampir 600 murid Islam tiada pula walau seoarang ustaz. Siapa yang ingin menjawab...

2 ulasan: