Sabtu, 21 Mei 2011

Kenangan Meraikan Hari Guru Peringkat Negeri Melaka 2011

Saat guru lain sedang berehat pada hari Sabtu. Saya lengkap berpakaian batik bagi meraikan hari guru peringkat negeri Melaka. Rakan saya GPK HEM En. Abu Samah datang tepat ke rumah saya jam 7.30 pagi. Di dalam surat tertera guru perlu berada di Dewan Platinum Politeknik Merlimau Melaka. Saya membawa kereta agak perlahan sekitar 50KM sejam memandangkan jarak rumah saya ke tempat tersebut sekitar 15 minit sahaja.

Perasaan saya agak sedikit teruja kerana inilah kali pertama saya berpelung menyambut hari guru peringkat negeri. Berlainan GPK HEM saya mungkin sudah acapkali menghadirinya memandangkan dia seorang guru veteran dan akan bersara pada tahun hadapan.

Sesampainya saya di sana saya kereta sudah mula bersusun di muka pintu politeknik, saya mengambil keputusan parking di luar kerana yakin jalan sesak di dalam. Telahan saya benar sekali kereta sudah mula sesak walaupun jam masih menunjukkan jam 7.45 pagi. Keadaan di Politeknik Merlimau agak indah dan bangunannya juga agak moden dan menarik. Teringat saya tempat saya belajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan,Pahang yang sedikit uzur, ketika itu sekitar tahun 90-an.

Sesampai sahaja dewan juga agak besar dan berhawa dingin sepenuhnya. Pada mulanya saya agak selesa, namun demikian keadaan mula agak meresahkan kerana kehadiran Ketua Menteri Melaka yang agak lewat. Di dalam jadual YAB dijangka sampai jam 9.30 pagi namun demikian beliau sampai sekitar jam 10.30 pagi. Perut juga agak berkeroncong kerana tidak bersarapan pagi. GPK HEM saya tiba-tiba bersuara sepatutnya semua guru dibekalkan sedikit makanan sebagai alas perut. Setidak-tidaknya roti dan air mineral. Saya mengangguk tanda mengiyakannya.

Namun demikian hati saya seakan terubat apabila dapat menyaksikan Persembahan Teater Muzika dari gabungan tiga buah sekolah. Saya tidak ingat nama sekolah tersebut. Namun demikian saya dapat melihat sahabat sata Cikgu Zawawi dari SK Demang Husin.

Sebelum saya terlupa, kalau tidak silap Ustaz Rosli yang mengajar saya di SMK Jasin dahulu menjadi pengerusi.

Saya juga bersyukur dapat melihat sendiri tiga orang Tokoh Guru Peringkat Negeri Melaka.

Tokoh Guru Peringkat Negeri Melaka 2011
1. Puan Hajah Hamidah Binti Baba.
2. Tuan Haji Ahmad Bin Mohd Said.
3. Tuan Haji rashid Bin Yaakop.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan