Isnin, 9 Mei 2011

Merah...antara UMNO, Manchester United dan Pasukan Kelantan

Bertemu kembali dalam Definisi Saya Mungkin Berbeza Dengan Anda....

Ketika saya bersekolah rendah dahulu Pasukan Rumah Merah tampak begitu gagah. Pasukan Merah itu begitu di cemburui oleh pasukan rumah lain. Ketika saya sekolah rendah dahulu cikgu meletakkan saya di rumah kuning. Mungkin sudah nasib agaknya rumah merah sentiasa memonopoli pingat yang dipertandingkan.Ketika saya di sekolah menengah rumah merah sekali lagi mengungguli pungutan pingat.

Apabila saya mengajar di SK Seri Bemban sehingga ke tahun 3, rumah merah menjadi juara 3 kali berturut2. Tahun ini juga semua guru sudah melihat rumah merah diwakili oleh jaguhan sukan yang sering mewakili sekolah sehingga ke peringkat negeri.

Saya cuba mendefinisikan warna merah ini ia mungkin secara kebetulan sahaja.

Dari segi politik pula mengambarkan merah ia sungguh gagah. Cuba kita lihat parti yang menerajui kerajaan iaitu UMNO. Warna bendera UMNO ialah merah. Baju rasmi wanita UMNO merah. Mungkin kerana warna merahnya ia kelihatan begitu gagah dan dapat bertahan dalam memerintah negara sehingga ke hari ini. Saya tidak pandai berbicara politik kerana semua pergolakkan politik negara adalah sesuatu pembelajaran kepada saya. Saya juga belajar membaca buku-buku politik. Saya mempunyai beberapa koleksi buku politik antaranya buku tulisan Dr. Mahathir seperti Dilema Melayu dan beberapa penulisan berkenaan Dr. M iaitu pentadbiran Mahathir, Surat Dr.Mahthir kepada ZAM (Zainuddin Maidin). Saya juga membaca buku dari parti yang tidak sealiran dengan parti pemerintah seperti tulisan Tok Guru Nik Aziz seperti Menyemai Benih-benih syurga, Menuju Pas yang Baru tulisan Mujahid, Penghujung Catatan tulisan Lufti Othman, Saya Pun Melayu tulisan Zahid Ibrahim dan beberapa buku lagi. Saya memandang semuanya dari segi ilmiah.

Kita kembali kepada merah. Dalam liga Inggeris ketika saya menulis catatan ini
pasti penyokong Manchester United telah meraikan kejayaan pasukan pilihan kerana mengalahkan jersi biru iaitu pasukan pilihan saya Chelsea. Mungkin kebetulan agaknya Big Four sejak dari dulu lagi iaitu 3 merah dan satu sahaja biru. Merah - MU, Arsenal,Liverpool dan yang biru itu adalah pasukan pilihan saya. Mungkin pilihan pasukan Datuk Seri Najib tepat iaitu pasukan MU berjersi merah.

Dalam liga Super..ternyata pasukan berjersi merah begitu menguasai kedudukan liga. Kelantan dan Selangor menjadi jaguh dalam liga tempatan. Dalam Piala Dunia baru-baru pasukan Spanyol berjaya mengucupi piala itu dengan berjersi merah.

Negara Jepun suatu kuasa besar dalam bidang ekonomi dan teknologi begitu taksub dengan bendera mataharinya yang berwarna merah.

Mungkin ini secara kebetulan sahaja....semuanya dari ALLAH swt...Dia lebih mengetahuinya dan Maha Berkuasa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan