Ahad, 8 Mei 2011

Saya kembali....dengan Pro-Kontra Facebook....

Assalamualaikum...salam pertemuan...Setelah sekian lama saya menyepi..kini saya kembali dalam mengisi diari hidup...yang boleh kita kongsi bersama...

Kemunculan facebook begitu mengujakan kehidupan. Dengan kepantasan yang sediaada kita boleh menjejak persahabatan dengan sahabat lama. kemunculan facebook membuatkan saya begitu teruja melanggan jalur lebar pada penghujung 2009. Dengan bayaran RM 70.00 sebulan. saya dapat mengakses internet di rumah.

Ia sebenarnya bermula apabila saya mengikuti Kurus Guru Bestari kohot 3 di Insitut Perguruan Perempuan Melayu Melaka selama sebulan. Selama sebulan saya didedahkan dengan penggunaan internet. Saya mula rasa janggal bila tidak mengkases internet walau dalam sehari. Tambahan pula isteri saya ketika itu masih menjalani kursus Perguruan Lepasan Ijazah di Institut yang sama saya mengikut kursus Guru Bestari. Kewajaran saya melanggan perkhidmatan jalur lebar adalah tepat. Ketika itu saya tidak mengetahui potongan cukai bagi melanggan jalur lebar sebanyak RM 500.00. Kini manfaat benar2 saya dapat rasakan.

Kembali cerita pada Facebook...saya melihat ada pelbagai manfaat awal yang dapat diterjemahkan iaitu penjalinan silaturrahim dengan sahabat lama. Saya dapat kembali berhubung sahabat yang hampir 16 tahun tidak bertemu seperti di SM Vokasional Melaka Tengah hatta kawan2 sekolah rendah juga kembali dijejaki. Facebook juga menjadi medan pertukaran ilmu antara rakan-rakan. Dapat menjadi sahabat dengan tokoh pemimpin seperti Dr. Mahathir, Tok Guru Nik Aziz, Misbun Sidek dan ramai lagi. Wah besar sunnguh manafaat positifnya.

Yang menjadi kurang enak...bila kita terlalu menguar-uarkan peribadi diri di internet. Ada upload gambar peribadi sehingga membuka aurat. Bukankah itu salah di sisi agama. Ada juga yang memuat turun gambar dengan tujuan riak, meunjukkan rumah yang cantik, perabot yang mewah. Bukankah kita diajar untuk merendah diri. Malah lebih buruk lagi bila Facebook dijadikan medan menabur fitnah. Dari segi keselamatan ia mungkin akan dimanfaatkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Jangan salahkan bila macam2 agen yang telefon bila kita sendiri menayangkan nombor telefon di Facebook.

Kajian mendapati peningkatan jenayah siber sebanyak 89% bermula Januari 2010 dengan 1,525 kes pada tahun sebelumnya. Menurut tinjauan global TNS, rakyat negara ini mempunyai paling ramai kawan di laman sesawang rangkaian sosial dengan purata 233 kawan. Mereka juga menghabiskan masa melayari laman sosial berbanding e-mel dengan purata sembilan jam seminggu. (Sumber utusan-9 Mei 2011).

Melalui Facebook juga maruah anak gadis semurah ikan kering di pasar. Diberitakan seoarang pelajar tingkatan 2 menjadi mangsa 'kenduri seks' oleh sekumpulan remaja lelaki. Ia bermula dengan cinta siber yang berimaginasi tinggi. Mangsanya anak gadis yang mudah terpedaya dengan tipu daya siber.

Kini..terpulanglah kita dalam menentukannya. Saya teringat pada seorang rakan dari SK Batang Melaka...katanya...janganlah kita terlalu 'kaypo' sangat bila ke pasar ikanpun nak dicanang dalam Facebook.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan