Rabu, 18 Mei 2011

Hadiah Hari Guru

Bercerita mengenai hadiah hari guru...

Adik saya mengajar di sekolah menengah secara berseloroh menyatakan di sekolah menengah tiada budaya memberikan hadiah berbanding di sekolah rendah. Saya cuma tersenyum tanda tidak pasti. Mungkin ada benarnya apabila seorang rakan yang anaknya di sekolah menengah agak malu untuk memberikan hadiah kepada gurunya.

Di sekolah rendah pula lain ceritanya...
Ibubapa berasak di kedai cenderahati memberikan hadiah kepada guru. Mungkin anaknya agak malu jika tidak memberikan hadiah kepada guru mereka. Di saat pertengahan bulan mungkin ibu bapa berkira-kira membelikan hadiah. Rengekan dan rintihan daripada anak membuatkan ibubapa terpaksa menyediakan budget hari guru.

Ada sisipan kenangan ketika saya mengajar di Sarawak... hadiah yang saya perolehi agak menarik. Saya mendapat hadiah beras dan sabun buku.

Sesungguhnya bukan hadiah yang ditunggu oleh guru saban tahun.

Saya amat terharu apabila beberapa orang murid mencium tangan dan mengucapkan selamat hari guru dengan sepenuh hati walaupun tiada hadiah ditangan yang memberi.

Sedekahkanlah al-fatihah bila cikgu tiada nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan