Isnin, 9 Mei 2011

Kita seperti apa yang kita sangkakan

Datuk Dr Fadzilah Kamsah pernah berkata dalam rancangan di astro oasis "Kita tidak boleh percaya pada aura warna kerana ia boleh membawa kepada syirik. Cuma katanya lagi warna itu nanya boleh memberikan kita semangat dan ini kerana sangkaan kita sahaja. Mungkin kata Dr Fadzilah ada benarnya. Contohnya saya sendiri pernah alami, saya demam dan pergi ke klinik yang kononnya serasi dengan saya. Saya pergi ke klinik dan berjumpa doktor di sebuah klinik di Jasin. Saya mendengar kata semangat dari doktor itu dan membekalkan ubat. Saya dapat rasakan badan saya bertambah sihat walaupun belum memakan ubat tadi. Sungguh menakjubkan.semuanya dengan Izin dari Allah swt. Tetapi apa yang menariknya di sini saya baik demam dengan sangkaan saya klinik tersebut serasi dengan saya.

Saya mennyangkakan saya seorang yang bijak bercakap di khalayak orang ramai. Jadi semenjak dari sekolah saya sentiasa menawarkan diri saya menjadi pengerusi majlis, memasuki ppertandingan pidato, mendeklamasikan sajak. Bukanlah bermakna saya menyangka diri saya lebih baik dari orang lain. Jauh sekali untuk meninggi diri. Saya cuma menggunakan sangkaan terhadap diri sendri. Tetapi bukanlah seorang yang perasan membabi buta.

Saya juga menyangkakan saya boleh menjadi seorang guru, jadi saya menyimpan hasrat tersebut semnjak dari tingkatan 4. Jadi saya berusaha ke arah seperti yang di sangkakan. Kerana sangkaan tersebutlah saya menjadi guru seperti hari ini. Alhamdulliah.

Namun demikian saya menyedari sangkaan boleh bertukar menjadi sesuatu yang terlalu negatif. Bila kita tidak menjangkakan kita tidak boleh melakukan sesuatu pasti kita tidak boleh melakukannya. Lantaran sangkaan saya, banyak perkara yang boleh mendatangkan mudarat pada diri saya sendiri. Saya hampir-hampir menolak tawaran ke universiti kerana tidak menjangkakan saya layak ke menara gading tersebut.

Benarlah kita seperti apa yang kita sangkakan. Saya selalu menasihatkan kepada murid-murid saya bahawa bersangka baik pada kebolehan diri sendiri. Bersangkalah sesuatu yang positif pada diri kita sendiri. Jadi kita hendaklah menyangkakan yang terbaik pada kita. Kita tidak akan menjadi seorang angkawasawan kerana ia jauh dari sangkaan kita. Sudah tentu kita tidak sangka kita akan menjadi perdana menteri sebab itulah kita tidak akan menjawat jawatan nombor satu negara itu.

Saya meminta kepada mentee saya bahawa sangkalah awak akan mendapat 5A pastikan awak akan mendapatkannya.

KITA SEPERTI APA YANG KITA SANGKAKAN.

Teruskan perjuangan hidup untuk ke kampung yang akhirat yang kekal abadi.

Soalan saya ...
Dengan amalan yang kita buat setakat hari ini, adakah kita sangka kita akan masuk syurga?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan