Rabu, 20 Julai 2011

UPU perlu dikekalkan



Unit Pusat Universiti (UPU) perlu dikekalkan kerana pelaksanaannya berkesan ternyata ia memberikan impak positif dalam pengambilan pelajar di IPT.

Saya masuk ke universiti di bawah kendalian UPU dan memberikan kesan positif kepada saya. Pada pendapat saya UPU perlu dikekalkan kerana :

1. Tidak berlaku pertindihan tawaran.
2. Mengelakkan perebutan universiti kepada pelajar terbaik sahaja sahaja dan mungkin memberikan kesan buruk kepada pelajar lain. Mungkin mengecewakan jika seorang pemohon menerima sehingga 3 tawaran dan mereka yang lain gagal mendapatkan tempat.
3. Pengagihan krusus yang lebih berkesan. Pemohon mungkin memohon krusus yang popular sahaja. Jika di bawah UPU pengagihan krusus lebih seimbang dan mengikut keperluan negara.
4. Pemohon yang tidak perlu banyak mengisi borang permohonan.
5. Peluang lebih luas jika memohon di bawah UPU pemohon mempunyai banyak pilihan berbanding memohon kemasukan ke satu atau dua universiti sahaja.
6. Mengelakkan permohonan ke unversiti yang popular sahaja.
7. Permohonan yang standard akan menjamin kemasukan ke universiti lebih lancar lagi.

Jadi tidak perlulah universiti lain ingin berpatah balik kepada cara lama sebelum UPU. Cara terbaik pihak UPU dan universiti perlu mengadakan perjumpaan yang lebih kerap bagi memastikan kehendak kedua-duanya dapat diseimbangkan dan mengikut piawaian yang ditetapkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan