Sabtu, 9 Julai 2011

Drama Makbul TV 2 Setiap Malam Khamis


Apabila pulang dari surau setiap malam Khamis drama pilihan saya adalah Makbul.
Sudah menjadi kebiasaan semasa kecil apabila khamis malam jumaat kita dimomokkan dengan kisah seram. Selalunya pada malam ini, saya diarahkan tidur lebih awal oleh arwah ibu. Tidak hairanlah stesen tv menghidangkan kisah seram dan sudah tentu ia menjadi pilihan kita.

Entah mengapa rasa muak begitu menebal apabila kerap menonton drama seram. Syabas kepada stesen TV 2 menghidangkan drama Makbul. Saya juga menyedari drama ini pada episod ke 4. Banyak kelainan yang saya dapat rasakan melalui drama ini.

Saya juga mengucapkan tahniah kepada saudara Zabidi yang kini begitu cergas dengan karya drama Islamik. Malah kehadiran karya daripadanya seakan mendepani isu-isu agama di bandar mahupun di desa. Saya tidak begitu mengenali saudara Zabidi. Tetapi seingat saya dia seorang peguam dan saya mengenalinya melalui tulisannya iaitu 'Tersungkur Di Pintu Syurga'. Beliau juga merupakan orang kuat pertubuhan yang telah diharamkan sewaktu ketika dulu.(Jika saya salah rakan2 blog boleh betulkan saya). Kini beliau lahir dengan buah fikiran yang dapat menafaatkan sewargajagat masyarakat Islam.

Melalui pengamatan saya mengenai Drama Makbul...

Tema
Tema Makbul sungguh jelas ialah berkaitan dengan agama Islam. Kekuatan Doa dan kemakbulannya. Kita pasti akan dapat belajar ciri-ciri doa yang dimakbulkan oleh Allah swt.

Persoalan
1. Pandangan Allah berbeza dengan pandangan manusia.
Si Bul mungkin dipandang hina oleh masyarakat kampung kerana sikap lurusnya.
Si Bul juga digambarkan budak bodoh kampung dan hanya bertemankan seekor kera dan
sebuah basikal buruk. Namun siapa sangka doanyalah yang dimakbulkan.
Saya amat terharu apabila dia dipilih oleh Allah swt untuk mengerjakan umrah.

2. Orang kaya biasanya dipandang mulia.
Encik Anuar dipandang mulia oleh masyarakat kampung.
Sehingga semua orang kampung menyangkanya seorang wali. Jadi orang kaya
sepatutnya boleh menjadi contoh kepada masyarakat kampung.

3. Dermawan disayangi oleh orang ramai.

4. Manusia boleh berubah dengan pilihan Allah swt.
Golongan Mat rempit perlu diberi peluang. Siapa sangka mereka boleh berubah.
Semuanya atas pilihan Allah swt.

Watak
1. Bul.
Budak lurus yang baik hati. Pembawa watak Bul sungguh berkesan dan begitu
bersahaja. Saya rasa pilihan pelakon yang begitu tepat.

2. En. Anuar
Orang kaya yang menderma tetapi tidak ikhlas. Cetek ilmu agama dan kerap
mempersendakan agama melalui gurauannya. Datuk Jalaludin Hassan membawa watak
dengan bersahaja tetapi berkesan. Saya tidak sabar menunggu Encik Anuar bertaubat
dengan linangan air matanya.

3. Isteri Encik Anuar.
Seoarang isteri yang baik hati. Tetap menghormati suaminya walaupun menyedari
kelemahan soaminya dalam agama.

4. Tok Imam.
Seorang tok imam yang mampu berkesan dan mampu membimbing masyarakat kampung.

latar belakang

Pemandangan kampung jelas menjadikan drama ini begitu menarik. Kisah ini mungkin sedikit sebanyak menyamai permasalahan di kampung kita.

Saya amat tertarik dengan lagu KU BERMOHON...sungguh menyentuh hati dan penyanyinya dapat menyampaikan lagu tersebut dengan penuh berkesan.

Tahniah kepada TV2,penerbit,penulis skrip,pelakon,penyanyi dan warga kerja Drama Makbul. Semoga perjuangan kalian diterima oleh Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan