Rabu, 7 Disember 2011

Persediaan murid ke tahun 1

Selain persiapan pakaian ada aspek lain yang perlu dipertekankan oleh ibu bapa sebagai langkah awal sebelum menghantar murid ke pintu pagar sekolah pada 4 hb Januari 2012.


Sebagai seorang guru saya memikirkan anak-anak kita memerlukan beberapa persiapan antaranya :

1. Ibu bapa perlu mengenalpasti sekolah yang mana perlu didaftarkan anak mereka. Kebiasaannya sekolah telah menghantar surat untuk pendaftaran. Pastikan tarikh orintasi murid, pembelian buku tulis dan senarai barang yang disyorkan oleh pihak sekoalah seperti baju sukan, lencana sekolah dan lain-lain lagi.
2.Bagi murid perempuan ibubapa perlu membuat keputusan memakaikan anak tudung ataupun tidak. Tinjauan saya ialah di tiga buah kelas di sekolah ini ialah daripada 15 orang murid 6 orang daripadanya telah diprogramkan oleh ibubapa tidak memakai tudung. Saya ada bertanya kepada ibubapa yang tidak memilih anak mereka memakai tudung jawapannya ialah panas dan selepas rehat biasanya tudung akan kotor terkena makanan. Pilihlah yang terbaik untuk anak kita. Pada saya melentur buluh biarlah dari rebungnya. Jika ibubapa tetap memilih untuk tidak memakaikan anak tudung pastikan ia diikat rapi. Pihak sekolah kebiasaanya menetapkan warna getah atau reben yang dibenarkan untuk mengikat rambut.
3. Pastikan anak-anak kita dapat berinteraksi dengan rakan dan berkongsi dengan rakan
menggunakan sesuatu barangan. Kebiasannya anak-anak telah didedahkan untuk bergaul semenjak di pra lagi. Kita boleh melihat pergaulan anak-anak kita semasa di taman. Kita juga perlu menegur anak-anak kita jika dirasakan perlu. Jika ada kesilapan mereka janganlah dimarahi tetapi tegurlah dengan lemah lembut. Paling penting nyatakan sebab dan akibatnya. Contohnya "adik tidak boleh ambil barang kawan nanti......".
4. Bagi aspek pembelajaran yang asas sebagai ibubapa pastikan anak kita dapat menulis huruf besar dan kecil dengan baik. Pastikan anak kita dapat memegang pensel dengan betul. Gunakan buku garis tiga. Kita juga perlu murid dapat menguasai huruf vokal dan dapat membaca sekurang-kurangnya dua suku kata. Jika anak-anak kita sekadar menguasai dua suku kata dia pasti akan ketinggalan berbanding rakan lain. Jika kita inginkan kelebihan anak2 sebagai ibubapa bimbinglah mereka sepanjang cuti ini. Belilah buku persiapan ke tahun 1 atau buku tahun 1 untuk kita bimbing mereka.
5. Hantarlah mereka mengaji al-quran di kampung atau di taman kita. Umur 4 atau 5 tahun adalh masa terbaik kita menghantar mereka mengaji. Jika umur telah menjangkau 6 tahun masih belum menghantar mereka mengaji. Cari-carilah guru mengaji sekarang.

6. Hantarlah anak ke sekolah agama. Ada seorang bapa menyatakan kepada saya.Pelajaran anaknya agak merosot kerana terlalu penat kerana perlu ke sekolah petang. Tahun berikutnya dia memberhentikan persekolahan agamanya. Kesudahannya pelajaran anaknya makin merosot. Jadi menghantar anak ke sekolah petang bukanlah alasan prestasi pembelajaran anak menurun.
7. Pastikan kenderaan untuk menghantar dan mengambil anak-anak kita. Jika memilih van di luar pastikan ia berlesen dan mengikut peraturan yang ditetapkan oleh KPM.

Beberapa pemasalahan anak-anak di tahun 1 sekadar pengalaman saya.

1. Menangis di hari pertama persekolahan.
2. Tidak mengkut jadual waktu.
3. Mengoyakkan buku tulis.
4. Bergaduh dengan rakan.
5. Tidak berani menjawab soalan guru.
6. Kehilangan buku teks, tulis dan alatulis.
7. Kehilangan wang saku sekolah.
8. Memberikan barang sendiri kepada rakan.
9. Kerap mengasah pensel.
10. Kencing di dalam kelas.

Selamat menghantar anak di tahun 1 di kelas nanti. Jika anak kita menangis kenanglah waktu kita seusia mereka.

Kepada 2 orang anak buah saya Alyaa Fatihah dan Muhammad Daniel selamat ke tahun 1.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan