Sabtu, 17 Disember 2011

Kasut sekolah bertali tidak sesuai untuk murid Tahun 1



Kasut sekolah bertali tidak sesuai untuk murid Tahun 1.

Dalam memilih keperluan anak-anak menempuh alam sekolah, kasut adalah suatu perkara penting. Harga kasut untuk murid sekolah rendah adalah antara RM 20 hingga RM 30. Jumlah pembelian kasut terpulang kepada kemampuan ibubapa. Jika mampu saya cadangkan belilah kasut sebanyak dua pasang. Ini penting kebanyakan anak kita bersekolah petang. Hari Rabu atau Khamis bolehlah memakai kasut yang kedua.

Pemilihan kasut yang sesuai bagi murid Tahun 1 ialah kasut 'zap-on'.
Kasut sekolah bertali tidak sesuai untuk murid Tahun 1.

Melihat kerenah murid-murid Tahun 1 kadangkala amat mencuit hati. Kadang-kadang terkenang pula semasa zaman kanak-kanak dulu. kadangkala saya kerap menegur murid-murid supaya mengikat tali kasut mereka. Habis hitam hujung tali kasut dibuatnya.

Namun demikian penggunaan kasut bertali sekarang tidak sepopular dahulu. Sekadar berkongsi pengalaman cuma ada beberapa orang murid Tahun 1 yang cuba-cuba memakai kasut bertali. Kasut bertali ini sesuai untuk murid Tahap 2 iaitu bermula tahun 4.
Kasut sekolah bertali tidak sesuai untuk murid Tahun 1 kerana :

1. Menjimatkan masa. Ibubapa tidak perlulah sibuk-sibuk mengikatkan tali kasut anak-anak ketika waktu pagi. Murid Tahun 1 kebiasaanya tidak mampu mengikatkan tali kasut dengan kemas. Ibubapa juga tidaklah perlu mengikatkan tali kasut saban minggu.

2. Di sekolah memerlukan pergerakan yang banyak . Murid-murid perlu ke perpustakaan, ke makmal komputer dan ke bilik J-Qaf memerlukan murid membuka kasut. Bayangkan murid-murid Tahun 1 perlu membuka dan memakai kasut yang kerap. Murid-murid Tahun 1 yang memakai kasut 'Zap-On' adalah lebih pantas berbanding murid yang menggunakan kasut bertali.

3. Murid juga akan bersukan. Murid akan berlari dengan penuh semangat. Ketika itulah tali kasut mereka akan terbuka. Adalah menjadi bebanan kepada murid kerana dengan kerap kerana mengikat tali kasut mereka.

4. Murid Tahun 1 juga akan kerap ke tandas.

5. Murid Tahun 1 akan memijak taki kasut yang sering terbuka.

Kini terpulanglah kepada ibubapa untuk memilih kasut yang sesuai. Jika tetap memilih untuk memakai kasut yang bertali pilihlah tali yang lebih pendek.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan