Isnin, 8 Ogos 2011

Bonus Raya 2011...antara kesyukuran atau masih tidak cukup?

Saya mendapat tahu agak lewat berkenaan bonus hari raya 2011, saya mendapat sms dari rakan yang berpengkalan di Sabah...terima kasih rakanku Jafrin Empok seoarang Pembantu Tadbir di salah sebuah sekolah di Sabah...mesej tersebut agak mengembirakan...walaupun berdegar Ceupacs memanjatkan surat permohonan di pintu YAB PM... dengan dua bulan gaji...

Saya juga tidak menyalahkan Ceupacs kerana menurut kata orang..kalau mintak banyak sekurang-kurangnya dapat separuh daripada itu...Mungkin berpegang daripada itu Ceupacs memainkan gendang gimik seluruh kampung. saban bulan Ramadhan...

Saya secara terus terang bersyukur atas pemberian bonus kali ini...walaupun belum dikurniakan cahaya mata...beban mungkin tidak terasa seperti rakan-rakan lain. Namun demikian apabila tiba saat hari raya sedikit sebanyak sejumlah kewangan perlu diperuntukkan...manakan tidak duit raya sanak saudara, anak-anak murid yang bakal berkunjung, kuih-muih, lauk pauk hari raya...itu belum lagi dengan kehendak-kehendak lain yang datang tiba-tiba...seperti karpet baru, bekas kuih baru...bunga-bungaan baru dan pelbagai lagi...

Sesampai sahaja di surau...rata-rata rakan warga Perkhidmatan awam... memberikan reaksi spontan...bolehlah dari tak der, oklah tue atau yang lebih positif ucapan kalimah Alhamdullilah... semuanya menunjukkan rasa kelegaan...sekurang-kurangnya PM memberikan respon pantas melalui permohonan Ceupacs...

Pada saya...memandangkan rekod PM terkini...tidak akan memberikan sagu hati hari raya yang banyak....paling-paling RM 500.00. saya dan isteri telah mengwujudkan tabung raya bagi kegunaan hari raya kali ini..kini dengan sejumlah tabungan di tambah pula dengan bonus dari PM...saya mampu menarik nafas lega...setidak-tidaknya tak perlulah mengorek wang simpanan yang ada...

Kita perlu bersyukur....jika kita bersyukur pasti akan ditambah lagi...tetapi pasti ada merasakan tidak cukup....terpulanglah pada kita...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan